Öt meglepő munkaerőpiaci trend a tech szektorból

Az elmúlt években jelentős elbocsátási hullám söpört végig a tech szektoron, különösen a digitális termékek világában, ami miatt nehéz tisztán látni a munkaerőpiacon. Karriertervezési szempontból szintektől függetlenül ezek a trendek sokakat nehéz helyzet elé állíthatnak, de egy tengerentúlról érkezett kutatás segíthet az eligazodásban.

Az egyik viszonylag új kedvenc “influencerem” Lenny Rachitsky egy érdekes insight csomagot osztott meg az amerikai tech szektor – elsődlegesen digital product közeli – munkaerőpiaci helyzetéről.

Habár az USA-ról van szó, még ha nem is egy az egyben, de az ottani trendek az olyan kicsiny piacokra is jelentős hatás gyakorolhatnak mint a mienk, ezért az említett munkaerőpiaci köd felosztásához jó kiindulóalapot szolgáltathatnak.

Honnan származnak az adatok? 

A felhasznált adatokat a Live Data Technologies biztosította, akik kifejlesztettek egy módszert a nagy keresőmotorokra építve, ami alapján közel valós idejű adatokat tudnak rögzíteni a foglalkoztatásról: publikus adatbázisokat használva több mint 88 millió ember munkahely-változásait követik nyomon. Monitorozzák a munkaerő-felvételi trendeket a vállalatok, szerepkörök, szintek, iparágak és lokációk között. 

A vállalat ezeket az adatokat általában befektetőknek startupoknak, HR-szervezeteknek értékesíti, valamint egyfajta adatforrásként szolgáltat a médiáknak. 

Ezúttal Lennyvel együttműködésben a tíz legnépszerűbbnek gondolt producttal kapcsolatos szerepkört vizsgálták meg, melyek: Product manager, Engineer, Design, Growth, User research, Data science, Sales, Marketing, Product owner, Scrum master.

A teljes kutatáshoz nem férek hozzá, ezért az alábbiakban a Lenny által publikussá tett kiemelésekre tudok hagyatkozni. 

Összességében a most vizsgált szerepkörök növekedése az alábbiak szerint alakult 2022 januárja óta:  

A “growth” szerepkörök nőnek a legjelentősebben

A growth umbrella alá tartozó munkák – mint Head of Growth, Growth Manager, Growth Marketer etc – nőnek a legdinamikusabban annak ellenére, hogy tűnhetnek ezek a szerepkörök meglehetősen nichenek is. 

Ezzel a trenddel kapcsolatosan sok még a találgatás, de elképzelhető, hogy a piac kezd magához térni – az USA-ban legalábbis – ezért a product fókuszú cégek újra rákapcsolnak a növekedésre, a túlélés évei után. 

Az Egyesült Államokban jelenleg körülbelül 80 ezren dolgoznak valamilyen growth szerepkörben, és havonta körülbelül 1000–2 000 embert vesznek fel a területre.

Érdekes, hogy a growth munkakörök jobban nőnek mint a hagyományos sales és marketing munkák. Ez jelentheti a product-led growth hangsúlyának felértékelését, amelyet potenciálisan a tőkehatékonyság iránti igény hajt – amit a befektetők és a nyilvános piacok egyre inkább előtérbe helyeznek.

Felcsillant a remény: A user research újjáéledése

Egy másik váratlan és örömteli insight ezekből az adatokból, hogy a user research jelenleg a második leggyorsabban növekvő szerepkör.

2022-ig jelentős mennyiségű kutatót vettek fel a cégek, melyet a piaci helyzet miatt nagy arányú elbocsátások követtek. Most, ahogy kezd a piac magához térni, mintha az amerikai cégek kezdenének rájönni, hogy túl messzire mentek a leépítésekkel és elkezdtek újra UXR-eket felvenni.

Azt azonban még Lenny is kiemelte, hogy a UX kutatók abszolút száma viszonylag csekély a többi szerepkörhöz képest. Az adatok szerint csupán körülbelül 14 ezer aktív UXR státusz van az USA-ban, és csupán körülbelül 200-at vesznek fel havonta. A trend mindezek ellenére felfelé ívelő.

Itthon vegyes a kép. Jelenleg éppen egy stratégiai design kutatással foglalkozó csapatot vezetek, de tudtommal mi vagyunk az egyetlen ilyen kezdeményezés, de legalábbis a bankszektorban nincs hasonlóról tudomásom. Hozzáteszem ez a fajta design research egyébként is niche, úgyhogy ebből még nem feltétlenül vonnék le messzemenő következtetéseket. 

Magyarországon történő jelentősebb kutatói leépítésről sajnos volt tudomásom az elmúlt évekből, és nincs elég adatom, hogy kijelentsem a trend itt is visszafordult-e már.

A product management konstans

A product management a legstabilabb szerepkörnek tűnik. Az adatok alapján hatalmas a növekedés húsz éves távlatban 2022-ig, majd állandósult – azaz a havonta felvett és elbocsátott PM-ek száma viszonylag egyenletes maradt. 

A számok szerint jelenleg körülbelül 450 ezer aktív PM dolgozik az Egyesült Államokban, és havonta 2500-4500-at vesznek fel.

A product ownerek gyarapodnak

Egy másik meglepő eredmény, hogy a product ownerek a harmadik leggyorsabban növekvő szerepet töltik be, Amerikában 65 ezren vannak. 

Emellett ennek a szerepnek a növekedése is nagyon egyenletes: nincsenek nagy kiugrások, sem lassulás. Feltehetően a product owner szerepkör növekedése mögött az áll, hogy a nem technológiai cégek – például bankok, telco – a növekedésükkel arányosan invesztálnak a digitális termékeikbe, és a megfelelő, korábban náluk nem létezett szerepkörökbe.

Hagyományos cégeknél az agilis transzformáció is táplálhatja a trendet PM-eket, BA-kat képeznek át product ownerekké.

A magam részéről – aki hozzáteszem az elmúlt pár évben már kevésbé kifejezetten digital product oldalon, inkább service és stratégiai szinten dolgozom, szóval eléggé messziről jött ember vagyok a kérdésben – meglep valahol a product owner szükségessége és növekedése, már olyan környezetben, ahol van product managger is.

Kvázi, hogy van valaki, a PM és az engineering között, aki backlogot kezel, eléggé meglepő szétbontásnak tűnik logikusabb lenne számomra, ha a PM és az Engineering Manager vinné el ezt a szerepet megosztottan.

Egyre kevesebb scrum master

Az egyetlen szerep, amely csökkenő tendenciát mutat – vagyis havonta több embert engednek el, mint amennyit felvesznek -, a scrum master.

Feltehetően ez részben megmagyarázza a product ownerek számának növekedését azokat az embereket, akiket korábban scrum mastereknek hívtak, most product ownereknek neveznek.

Azonban még mindig körülbelül 40 ezer aktív scrum master van az Egyesült Államokban, szóval kérdéses, ez a tendencia folytatódik-e.

+1: Vegyes a kép a designereknél

Nem lehet pontosan kivenni a statból, de annyi látszik mindenképpen, hogy a designeri szerepkörök ezen kutatás alapján éppen, hogy növekedő pályán vannak.

Stabilnak nem mondható a terület, az elmúlt években jelentős számú designertől váltak meg a tech cégek, amelyből való jelentős visszapattanás a jelen kis elemzés szerint még nem felismerhető.

A kutatás egyébként a designerek esetében is a klasszikus product közeli designerek trendjeit vizsgálta, mint például Product Designer, UX Designer, Senior Designer, Lead Product Designer.

Kimaradtak a hozzám hasonszőrűek, azaz service designerek, business designerek innovation designerek, akik nem feltétlenül digital productos cégeknél dolgoznak, és a product designereknél is kisebb az arányuk általában.

Végezetül érdemes vetni egy pillantás vetni arra, mely cégek keresnek most designereket, ami azért némi reménnyel kecsegtethet:

Módszertani disclaimer: Kétségtelenül van néhány módszertani hibája az elemzésnek. Például esetenként munkakör családokat – mint a growth – hasonlít össze egyedi munkakörökkel – például product owner -, de ez inkább a volumenek tekintetében okozhat torzítást, a trendekben talán kevésbé változtat az eredményen. A designeri trendeknél pedig kimaradt egy jelentős – d az én fülemet tíz év után is bántó -munkaköri elnevezés a „UX/UI designer”.

Boros Norbert

Innovation Designer | Experience Research Leader in Finance

Üzleti kihívások megoldásában segítek a problématérben való alapos megmártózással és holisztikus gondolkodásmóddal.