3+1 service design könyv, amivel új szintre léphetsz
A service design holisztikus terület, számost tudományágra építve, de erős gyakorlatiassággal, ezért gyorsan megtanulni nem igazán lehet. Mégis akad pár könyv, ami segíthet az elindulásban.
Az egyik leggyakoribb kérdés, amit a service design iránt érdeklődőktől szoktam kapni, hogy melyek azok a könyvek, amiket érdemes elolvasni. Nehéz válaszolni erre a kérdése, mert egy igen interdiszciplináris és ráadásul gyakorlatias területről van szó, amit nehéz átadni elméleti megközelítéssel.
Nekem, aki a UX designból érkeztem a business design és a service design területére, beletelt néhány évembe mire helyére került minden a szolgáltatástervezés kapcsán. Az elmélet még önmagában nem is feltétlenül trükkös, a nehézség abban áll, hogy a service designt tudd a gyakorlatban is alkalmazni.
Szóval nem egyszerű a feladat, de azért van pár olyan könyv amiket szoktam ajánlani, mert szerintem viszonylag érthetőek, kellően gyakorlatiasak, egyszóval hasznos lehet őket elolvasni.
Nyilvánvalóan ettől sokkal több könyv van, nem mentem bele például külön a kutatásba, a design thinkingbe, a rendszergondolkodásba etc, amelyek szorosan kapcsolódnak a témához és gazdag irodalmuk van szintén, de nem feltétlenül alapfeltétel kezdetben a mélyebb ismeretük a service design megismeréséhez.
A kötelező: Good Services
Az egyetlen service design könyv szerintem, amiben egyszer sem szerepel a service design szó. Lou Downe írta, aki egy megkerülhetetlen karaktere a service design világának, korábban ő volt a brit Government Digital Services design vezetője.
Könyvében megválaszolja, hogy egyáltalán mi az a szolgáltatás és mi teszi a jó szolgáltatásokat. Tizenöt szabályon keresztül ismerhetjük meg a kiváló servicek alapjait, anélkül, hogy a design világ ködös metodológiáiba kellene merülnünk. Ennek folytán, ha csak egyetlen könyvet akarsz elolvasni a témáról, a Good services legyen az.
Amivel az építőkockák helyükre kerülnek: Service Design – From Insight to Implementation
Ami a service design elméletét illeti számomra ez volt az a könyv, ami helyre rakta a komponenseket, ebből értettem meg, hogy mit is jelent a gyakorlatban a kezdetben ködösnek tűnő szolgáltatástervezés.
Mindenképpen ajánlom a könyvet is, mert szemléletformáló ereje van. Nagy erénye ugyanis, hogy amellett, hogy magát a service design módszereket alaposan megismerheted, sokat segíthet designeri mindset fejlesztésében is.
Haladóknak: Customer-Driven Transformation
A Customer-Driven Transformation-t az Engine nevű service design ügynökség alapítói írták. A cím alapján béna CX könyvnek tűnhet – nekem sem került volna a látóterembe, ha nem a Service Design Network könyv listájában látom – , de valójában az egyik legjobb gyakorlatias service design könyv, amit olvastam.
Ami nagy értéke szerintem, hogy nem csak designerek számára lehet érdekes, hanem vezetőknek is, akiknek már van némi elképzelése a service designról, vagy design thinkingről, de nem tudják átültetni a gyakorlatba. Emellett a könyvből konkrét ötleteket találhatnak ahhoz is, hogyan lehet design-vezérelt szervezeteket létrehozni.
A biblia: This is Service Design Doing
Egy olyan könyv – vagyis inkább monstrum -, amit nem tudom élő ember elolvasott-e valaha ától cettig. Ennek ellenére vélhetően minden gyakorló service designer könyvespolcán ott van, mert szinte minden kérdésre választ ad, ami a gyakorlati munka során felmerülhet.
Igazi klasszikus, amihez persze az kell, hogy az alapok már erősek legyenek az olvasóban, adott legyen a holisztikus megértés, mert ebben az esetben már sokat segít egy-egy hiányzó tool, módszer megtalálásban, attól függően, hogy mivel nézel szembe a napi munka során. A könyv analitikus, gyakorlatias, nagyon érezni, hogy elsősorban designereknek íródott.
Boros Norbert
Innovation Designer | Experience Research Leader in Finance
Üzleti problémák megoldásában segítek designeri gondolkodásmóddal.
A design legjava
Átlagosan havonta egyszer, benne mindennel, ami izgalmas a service és business design, UX, és innováció világából.