Az öt legjobb könyv a digitális transzformációról
A legtöbb az internet elterjedése előtt befutott vállalat, szervezet előbb-utóbb szembenéz annak kihívásával, hogy képtelen sikeres lenni a múltban alkalmazott módszerekkel. Ezen kihívás megoldására szoktak úgynevezett digitális transzformációt elindítani.
Hogy maga a digitális transzformáció pontosan mit takar, és miként kell csinálni a gyakorlatban egy nehéz kérdés. A névből hajlamosak a vezetők a digitális felé hajlani, különösképpen technológiai kérdésnek felfogni a problémát. Pedig valójában ami életre hívta a digitális transzformáció igényét, hogy az emberek a technológia hatására megváltoztak, és a múltban megszokott módon nem lehet többé kielégíteni az igényeiket.
A technológia mindenhez kétségtelenül lehet egy “enabler”, ami lehetővé teszi bizonyos problémák megoldását, de először ugye ehhez érteni kell magát a problémát. Szóval a digitális transzformáció végrehajtásához több layer kell, amiben egy dolog biztosan megelőzi a technológiát: az ember. Az alábbi könyvlista ennek alátámasztására készült.
Mi az a digitális transzformáció?
A közös nyelv érdekében szeretném tisztázni, hogy szerintem mi a digitális transzformáció. Saját definíciómat sok minden alakította az idők során, például a lent felsorolt könyvek, és nyilvánvalóan csak egy lehetséges meghatározás a sok közül, de talán is tér némileg a megszokottól.
Ahogyan már említettem sokan a digitális transzformációt valamilyen új digitális technológiák integrálásával kapcsolatos tevékenységnek képzelik, ami egy varázsütésre digitális vállalkozásokká változtatja a cégüket. Valójában a technológia csak egy töredéke annak, amit a fogalom magában foglal.
Ezzel szemben valójában a cégeknek úgy kellene tekinteniük a digitális transzformációra, mint az üzleti vízió, az üzleti modellek és befektetések megújítására irányuló tudatos erőfeszítések sorozatára.
A digitális transzformáció igényét a vásárlóközpontú gazdaság hívta életre, ami által az embereknek korlátlan választási lehetőségük lett, s ezáltal az elvárásaik is változtak és folyamatosan változnak. Azaz digitális transzformációt user/customer centrikus módon lehet csak sikeresen végezni, hiszen a mostani gazdasági kontextus központja a fogyasztó, vagyis az ember.
Nehéz, de izgalmas feladat és témakör tehát, aminek a megértésben sokat segíthetnek az alábbi könyvek.
User Experience Revolution
A UX világában jól ismert Paul Boag könyve volt az első, amit a témában olvastam 2017 magasságában és úgy érzem fordulópontot jelentett a megértésében és remélhetőleg másoknál is ez lesz a helyzet.
A könyv ugyanis abból az állításból indít, hogy a digitális transzformáció alapja egyáltalán nem a technológia, hanem hogy megváltoztak az emberek viszonyulásai és elvárásai az internet és a technológia hatására. Ennek megfelelően a transzformáció motorja is a felhasználó és a felhasználói élmény lehet. A könyv lényegében azt mondja tehát, hogy a cégeknek user-centrikussá kell válniuk, és az ahhoz vezető lehetséges taktikai lépésekről is elég sok szó esik.
Annak idején a nem kis részben ennek a könyvnek köszönhető megvilágosodásomat ebben a Forbes cikkben fejtegettem.
The Digital Transformation Playbook: Rethink Your Business for the Digital Age
Ezt a könyvet Ágoston Laci, a Meet társalapítója ajánlotta még a PD Stories podcastünkben, amikor nálunk vendégeskedett. És nem is alaptalanul, szintén egy olyan mű, ami sok építőkockát helyre tehet.
David Rogers ugyancsak arról ír ugyanis ebben a könyvben, hogy digitális transzformáció sokkal több, mint a technológia; holisztikus stratégiaváltásról és egy teljesen új gondolkodásmódról szól. Kutatásai alapján arra jutott, hogy a transzformációt öt stratégiai domain, vagy pillér alakítja, az ügyfelek, a verseny, az adat, az innováció és érték.
Mindegyik pillérhez további koncepciókat és frameworköket tartalmaz a könyv, ami alapján erős muníciót ás útmutatás biztosít a digitális transzformációs stratégia tervezéséhez.
Doing Digital: Lessons from Leaders
Amikor banki területen dolgoztam nagyon érdekelt, hogy miként lehet egy olyan tipikusan old-school, változásoknak meglehetősen ellenálló iparágban transzformálni, mint a pénzügyi terület. A témában az egyik legjobb könyv Chris Skinner munkája, amiből más iparágak szakemberei is inspirálódhatnak, ahol legacyval terhelt kontextusban kell transzformációt végrehajtani.
A jól működő digitális bankok megkülönböztető jellemzője, hogy az ügyfélen van az elsődleges hangsúly. Nem a részvényesen, a befektetőn, a negyedéves bónuszon, az osztalékhozamon, hanem az ügyfélen, a felhasználón.
Ezért itt is egyebek mellett arról szól sokat Chris Skinner könyve, hogy user-centrikusság felé vezető transzformációhoz milyen út vezethet a pénzintézetek esetében.
Digital Transformation at Scale: Why the Strategy is Delivery
Ha a banki digitális transzformáció baromi nehéz, akkor az állami a kénköves pokol. Ami egy privát szektorban előforduló megújulását akadályozó jelenség, az egy sokkal nagyon szinten jön elő az állami szervezeteknél, ahol emellett még elképesztő számú érintett, szervezet és érdek lelhető fel. Köztük néha a kapcsolat „jobb esetben” csak korlátozott, rosszabb esetben egyenesen ellenséges.
A könyv írói az angol digitális transzformáció világból jöttek, a GDS alapítói voltak. Angliában sikeres állami transzformációt hajtottak végre, és elősegítették, hogy az állam szolgáltatóként tudjon működni. Ennélfogva bátran mondhatjuk a szerzői gárda igen hiteles a témában.
A könyvben rendkívül alapossággal körüljárják, hogy állami digitális transzformációhoz milyen pillérek szükségesek. Egyebek mellett a legmagasabb szintű felhatalmazás, user centrikusság, az egységes szolgáltatási élmény biztosítása sztenderdizálással, és a folyamatos delivery adják a kulcs pilléreket szerintük.
Állami közigazgatási a kontextusban kötelező olvasmány, de minden nagy szervezetben használható a gondolkodásmód, és a könyvben található tippek.
Hack Your Bureaucracy: Get Things Done No Matter What Your Role on Any Team
Míg a fenti könyvek többsége a digitális transzformáció stratégiai szintjére fókuszálnak, van egy új könyv, ami kifejezetten a taktikákról szól, és a jelenlegi kedvencem.
Bürokrácia mindenütt van, és jobb elfogadni, hogy nem a változásra lett tervezve a műfaj. A könyv alapgondolata, hogy nagy rendszereket nem lehet egyik napról a másikra megváltoztatni, hanem a rendszeren végrehajtott folyamatos apró javítások, hackek vezetnek el a teljes megújulásig.
A könyvet nem papírforma service designerek írták, de nagyban hasonló fázisok mentén gondolkodtak, mint ahogyan a design thinkigben tesszük, és az alábbiak mentén osztják fel hackelési folyamatot:
- Define the problem: Annak a felfedezése, megértése, hogy min kell dolgoznunk.
- Learn your org: Annak a megértése, hogyan működnek a dolgok valójában, és a bürokráciában ülő emberek megismerése.
- Pitch the solution: Az ötletünk eladása.
- Start small and build the momentum: Kísérlet, tanulás, előrehaladás felmutatása.
- Build your team: A bürokrácia hackelése team sport.
- Make it stick: A szabályok megváltoztatásával biztosítjuk, hogy a kezdeményezés mindenhol gyökeret eresszen.
A felsorolt fázisokon belül több mint 50 bürokrácia hackelési módszert ismertetnek.
A szerzők úgy vélik a transzformáció, a változás nem történik meg csak azért, mert a legfelsőbb vezető kijelenti, hogy kell. Ez még akkor sem jelent garanciát semmire, ha ez a személy a céged vezérigazgatója vagy az Egyesült Államok elnöke. Iparágától, szerepkörről függetlenül, a Hack Your Bureaucracy megmutatja, hogyan kezdj hozzá, hogyan kezdeményezhetsz önállóan.
Az említett öt könyv közül ez az, ami lényegében bárkinek hasznos lehet.
Boros Norbert
Innovation Designer | Experience Research Leader in Finance
Üzleti problémák megoldásában segítek designeri gondolkodásmóddal.