Tini UX: Alapszabályok, ha tizenéveseknek tervezel
A tizenévesek magabiztosan használják a webet, de legalább annyit hibáznak, mint a felnőttek. Fejletlenebb olvasási képességekkel rendelkeznek, az információ feltárási stratégiájuk sem az igazi még, emellett pedig gyakran türelmetlenek. Ezért ha beszélhetünk külön tini UX-ről, az korlátozott szöveges tartalmú, egyszerű weboldalak tervezését jelentheti a gyakorlatban.
A tinik és úgy általában a generációk kapcsán mostanában mintha felerősödtek volna a sztereotípiák. Hogy az Y, Z generáció lusta, hűtlen stb, de bezzeg a mi időnkben!
Valójában a sztereotípiák nagy része természetesen alaptalan, az viszont tény, hogy az emberi történelem során még soha nem élt egymás mellett ennyi generáció, ami táptalaja a generációs általánosításoknak is. A tiniket különösen nagy figyelem övezi, mert ők lesznek a jövő vásárlói, sőt hamarabb hozhatnak meg vásárlói döntéseket, mint az idősebb generációk. A tizenévesek nyilvánvalóan rendelkeznek néhány sajátos tulajdonsággal, ami befolyásolja viselkedésüket egy digitális termék használata közben, ezek a jellemzők azonban a normális emberi fejlődéssel és a körülményekkel állnak összefüggésben.
Annak érdekében, hogy megértsük a technológia mellett és az interneten felnövő generáció elvárásait, az NN Group tinédzserekkel készített egy nagy kaliberű kutatást, hogy utat mutassanak, miként lehet javítani a digitális termékeken ezen korosztály képességeinek és elvárásainak megfelelően.
A kutatás kivonatából készített összefoglaló legérdekesebb tanulságaira fókuszálok a cikkben. Természetesen nem állítom, hogy ezzel meg lehet úszni bármilyen user kutatást a jövőben, ha tiniknek tervezel egy appot vagy weboldalt, de legalább képet kapsz arról, hogy mire számíthatsz.
Az NN/g anyaga élből cáfolt is néhány, a tinikkel kapcsolatos közkeletű sztereotípiát, mint például:
- A tizenéveseket online legfeljebb látványos grafikával és multimédiával lehet szórakoztatni
- Technológia zsenik
- Azt akarják, hogy minden social related legyen
Ezzel szemben kiderült, hogy nem mindegyik tizenéves tech őrült, és nem szeretik a látványos grafikákkal teletömött oldalakat sem minden esetben.
Bár a tizenévesek végtelen időt szörföznek a közösségi médiában, ezzel a kutatásban nem foglalkoztak – a magam részéről ezt érzem az egyetlen hiányosságnak, hiszen, ahol a legtöbb időt töltik el a felhasználók, az befolyásolja leginkább az elvárásaikat, így ebben a vonatkozásban is lehetnek tanulságos jelenségek.
A tini UX kutatás módszertana
Összesen mintegy 100 fő, 13 és 17 év közötti felhasználó vett részt a kutatásokban. Három UX research módszert használtak:
- Usability tesztelés: Feladat alapú megfigyelés, a UX jól ismert alap kutatása.
- Terepkutatás: Az otthonukban és az iskolában figyelték meg a tiniket. Nem kaptak tehát konkrét feladatokat, csak azt vizsgálták, hogy normál körülmények között miként használják a webet.
- Interjúk és fókusz csoportok: Az attitűdök további megismerése érdekében megkérték a résztvevőket, hogy olyan történeteket és példákat mutassanak be, amelyek illusztrálják, mikor és hogyan használják az internetet, és mely oldalakat tartottak hasznosnak.
A kutatás több kontinensen, az USA-ban, UK-ben és Ausztráliában is zajlott. A tesztekhez 210 weboldalt és 30 mobil appot használtak.
A tinik motivációi a weboldalak használata kapcsán
Általánosságban elmondható, hogy a tiniknek is mindig konkrét céljuk van, még akkor is, ha ez a bizonyos cél csak 10 percig tart.
A tinédzserek ugyancsak elvárják, hogy a weboldalak könnyen kezelhetők legyenek, és lehetővé tegyék a feladataik minél hatékonyabb elvégzését. A felnőttekhez hasonlóan célorientáltak és nem céltalanul szörföznek; így a usability ugyanolyan fontos, mint bármely más felhasználói csoport esetében.
A tinik a kutatás tanulságai szerint a webet és mobil alkalmazásokat változatos célokra használják:
- Iskolai feladatok kapcsán
- Hobbihoz kötődően
- Szórakozásra
- Hírek követésére
- Új témákról tanulásra
- Barátokkal beszélgetésre
- Vásárlásra
Magabiztosak, de hibáznak
A tizenévesek könnyen megtalálják a weboldalakat, a navigálás sem jelent kihívást számukra, és a szükséges információk felfedezésével is jól elboldogulnak. Ez már evidenssé kezd válni minden korosztályban.
Viszont ismert sztereotípia, hogy a tinik „a weben legyőzhetetlenek”. Ez azonban a kutatás szerint sem teljesen így van, mert ugyan a tizenévesek magabiztosnak érzik magukat az interneten, ugyanúgy tévednek mint bárki, és nagyon gyorsan feladják. Kevésbé óvatosak, mint a felnőttek, és sokkal hamarabb ítélkeznek: ezek pedig kevesebb sikeresen befejezett feladatot eredményeztek a használhatósági tesztelésekben.
Ha feladat sikertelenséget nézzük, három okra lehet gyanakodni, amiért gyengébben teljesítenek mint a felnőttek:
- Fejletlenebb olvasási készségek
- Kevésbé szofisztikált kutatási stratégiák
- Jóval kevesebb türelem
Tehát a fejlődődben lévő kognitív képességek illetve a türelmetlenség miatt gyakran feladják.
A weboldal típusokat tekintve az e-kereskedelmi siteokkal boldogultak a legjobban a tinik, amik többnyire követik a usability best practiceket, és kevés olvasást igényelnek. Viszont kihívást jelentett számukra a tartalom gazdag, gyenge navigációval rendelkező siteok használata. A kormányzati, nonprofit és iskolai weboldalak okoztak a legtöbb usability problémát számukra – el sem tudom képzelni, mi lenne ha magyar kormányzati oldalakat vizsgálnánk.
A tartalom és a layout fontossága
Az NN/g tanácsa a tartalom kapcsán: Türelmetlen felhasználóknak írj. A tinik is utálnak ugyanis a weben olvasni, ezért egy szöveggel teleküldött képernyő miatt hamar frusztráltak és csalódottak lesznek.
Ráadásul az olvasási készségük nem ideális – különösen a fiatalabb tizenévesek esetében. Azok a webhelyek, amelyek könnyen szkennelhetők, vagy vizuálisan jól megtámogatják a megértést, jobban működnek a tinik körében, mint a text heavy oldalak.
Érdekesség, hogy a kutatás szerint a tinik legalább annyira utálják a kis betűméretet, mint a felnőttek. Klasszik UX-es ajánlás, hogy ha 50 pluszos emberek használják a terméked, nagyobb betűket alkalmazz, mert ebben a korosztályban már gyakoribbak a látási nehézségek. Ehhez képest a tinik még jó látással rendelkeznek, mégis zavarja őket a kis font méret.
A megosztás lehetőségét könnyítsd meg, de ne erőltesd. A tizenévesek valóban erősen támaszkodnak a közösségi médiára, de nem akarnak állandóan ott lenni, attól függeni. Igényük van rá, hogy kontrollálni tudják, mit osztanak meg, és hogyan.
Például azok a webhelyek, amelyek a tizenéveseket arra kényszerítik, hogy regisztráljanak, majd automatikusan nyilvánosságra hozzák a profiljukat, azonnal elvesztik a fiatalok bizalmát.
A sebesség esszenciális
A lassú oldal betöltődés deal breaker. A lassú oldalak mindenki számára frusztrálóak, de különösen irritálóak azoknak a fiataloknak, akik “azonnali kielégülést” várnak általában.
Gondold át kétszer, mielőtt beimplementálnád a szuper cool widgetet, vagy a 4K-s videót. Ha lassúságot okoz a betöltődésben, inkább felejtsd el. Mivel a tizenévesek gyakran régebbi, használt eszközöket használnak – és esetenként lassú internetkapcsolattal rendelkeznek – a nagy betöltődést igénylő funkciók és a nagy felbontású multimédiás tartalmak nem működnek megfelelően.
Mobil first természetesen
Az össze tini, aki részt vett az NN/g kutatásában rendelkezett mobil készülékkel, de sokaknak nem volt laptopja. Tehát az oldalad az esetek többségében mobilról fogják nézni.
Az összetett egérmozdulatok nem működnek mobilon, miként a pontosságot igénylő interakciók sem – dropdown menük, drag-and-drop, kis méretű gombok – így a mobilra való tervezés és optimalizálás elengedhetetlen.
A korosztályok közötti különbségek
Az alábbi táblázat összefoglalja a gyerekek, tizenévesek, egyetemisták és felnőttek közötti hasonlóságokat és különbségeket, amelyeket érdemes figyelembe venni a design munka során.
Gyerekek | Tinik | Egyetemisták | Felnőttek | |
Keresés | Jobban preferálják a könyvjelzőket | Erősen keresésre támaszkodnak, a top találatokat kattintják | Erősen keresésre támaszkodnak, a top találatokat kattintják | Erősen keresésre támaszkodnak, a top találatokat kattintják |
Görgetés | Nem görgetnek | Nincs problémájuk a scrollozással | Nincs problémájuk a scrollozással | Nincs problémájuk a scrollozással |
Animációk és hangeffektek | Felfigyelnek arra, ami mozog és hangot ad ki | Bizonyos körülmények között értékelik, de a túlzott használat problémás | Zavaró számukra | Zavaró számukra |
Türelem | Azonnali kielégülést keresnek | Utálnak várakozni | Gyors választ várnak, nincs türelmük a komplikált interakciciókhoz | Gyors választ várnak, de türelmesebbek, mint az egyetemisták |
Bizalom és hitelesség | A hitelesség kevésbé fontos, mert a cél a szórakozás | Nehezen tudják megítélni a megbízhatóságot | Nagyon kritikusak; gyorsan megítélik a hitelességet | Kevésbé kritkusak, mint az egyetemisták |
Böngésző tabok | Nem használnak több tabot egyszerre | Használnak tabokat, de csak keveset | Sok tabot tartanak megnyitva | Sok tabot tartanak megnyitva |
Személyes adatok megosztása | Hezitálnak, ilyen infó megadásakor | Hezitálnak, ilyen infó megadásakor | Kevésbé félnek, és ezért (gyakran gondatlanul) hajlandók személyes adatokat megadni | Óvatosan hajlandók személyes adatokat megadni, de csak a megbízható weboldalakon |
Hirdetések | Nehezükre esik a hirdetést és a valódi tartalmat megkülönböztetni | Szeretik a kedvezményeket, de utálják a popupokat | Meg tudják különböztetni a hirdetéseket a tartalomtól | Többnyire kerülik a hirdetéseket |
Életkorra célzott design és tartalom | Esszenciális | Életkornak megfelelő tartalmat várnak, semleges, nem „gyerekes” designnal | Életkornak megfelelő tartalmat várnak | Kevésbé fontos |
A kutatás megerősítette, amit szerintem a UX-esek nagy része eddig is tudott, de a média ezzel ellentétes képet sugalmazott. A tizenévesek túlzott önbizalmuk miatt, valamint fejlődésben lévő kognitív képességeik eredményeként gyakran feladják, és a webdesignt hibáztatják a sikertelenségért. Az biztos, hogy magukat sosem fogják hibáztatni, ha usability problémába futnak, de téged, a designert annál inkább.
Boros Norbert
Innovation Designer | Experience Research Leader in Finance
Üzleti problémák megoldásában segítek designeri gondolkodásmóddal.