Temu: Az e-kereskedelem letarolására tervezték
Letarolta az egész világot, Magyarország sem maradt ki, most vajon mi következik?
Általában a blogon olyan témákkal foglalkozom, amik valahogyan kapcsolódnak az iparághoz amiben éppen dolgozom – egy ideje banki és fintech – így aztán könnyen háttérbe szorulhatnak általam kedvelt egyéb témák, szektor specifikus érdekességek.
Így esett, hogy csak mérsékelt figyelmet szenteltem mostanában az e-kereskedelemnek, és szinte nem is képletes megfogalmazás ha azt mondom, hogy pislogtam egyet és a Temu letarolta az e-kereskedelmi szektort globálisan, és Magyarországon is.
A Temu helyzete globálisan és Magyarországon
Az első döbbenetemet az ebben a cikkben olvasott stat okozta, ami szerint csupán két évvel az indulása után a Temu globálisan a második legnagyobb e-commerce weboldallá lépett elő, havi 700 milliós látogatottságával.
Nem sokkal később jött a következő pofon a Portfolio Checklist podcast egyik epizódjában, ahol Magyarországra vonatkozóan hangzottak el erős számok. A beszélgetés vendége Madar Norbert, a GKID vezető tanácsadója és partnere volt, akik egy e-commerce tanácsadásra is kutatására szakosodott szolgáltató cég, tőlük származtak a trend adatok az adásban.
Néhány szám a GKID-től, a Magyarországon csupán 2023 szeptemberében indult Temuról:
- A Temu magyar vásárlói bázisának mérete 2023-ban 7500-ról indult és 2024 szeptemberig átlépte az 1,5 millió főt. A növekedés is brutális és a bázis mérete is, tekintve, hogy itthon összesen 4 millió ember vásárol.
- A magyar vásárlók júliusig több mint 4 milliószor vásároltak, azaz átlagosan havonta 800 ezer hazai Temus rendelést adtak le.
- Mindez 50 milliárd forintnyi forgalom körül lehet, ezzel a Temu a Magyarországi ecommerce piacon is a második legnagyobb szereplőnek tűnik.
- Különös adat: a Temu-n vásárlók 32%-a úgy gondolja, hogy nem is külföldi webáruházból rendelt.
Mindezt a Temu egyetlen év alatt úgy hozta össze, hogy kis értékű lim-lomokat árul, nem pedig hűtőszekrényeket, vagy plazmatévét.
Mi a Temu trükkje?
A Temu sikerét sokan az elképesztő pénzmennyiségnek tituálálják, amit a reklámra költenek, ebben lehet is igazság, de az üzleti stratégiábaan is van egy figyelemreméltó komponens.
A hagyományos e-kereskedelem meglehetősen egyszerű modell: egy márka termékeket gyárt, raktárban tárolja őket, és olyan platformokon keresztül értékesíti, mint például az Amazon. A Temu ezt kicsit máshogy teszi.
Ők ugyanis közvetlen értékesítési modellt – DTC – alkalmaznak, ami azt jelenti, hogy teljesen kiiktatják a közvetítőket.
Ez annyit jelent, hogy nincs raktár, nincsenek nagy készletek termékekből, amik csak porosodnának a polcokon. Ehelyett közvetlenül összekapcsolják a fogyasztókat a gyártókkal. Tehát amikor rendelsz egy 3 dolláros Bluetooth hangszórót, gyakorlatilag közvetlenül a kínai gyárból vásárolsz.
Ez az oka annak, hogy az árak nevetségesen alacsonyak de annak is, hogy a csomagod hetekig utazhat, hiszen a közvetlen a gyártótól való szállítás kissé lassú lehet.
De van egy másik nagy csel a Temu stratégiájában: amit csinálnak az egyben egy valós idejű piaci teszt is. A Temu elárasztja a platformját véletlenszerű termékekkel, így ahelyett, hogy a gyártók találgatnának, mi fog elkelni, hagyják, hogy a piac döntsön.
Ami jól fogy? Azt megduplázzák. Ami nem? Az csendben eltűnik. Olyan ez, mint egy hatalmas A/B tesztelés fizikai termékekre. Csak a nyertes termékek jutnak el a nagyüzemi gyártásig.
Egy olyan világban, ahol a vállalatok megszállottan próbálják előrejelezni a keresletet, a Temu „próbáljunk ki mindent” stratégiája radikális váltást jelent.
Amit érdemes ellesni a Temutól és amit nem
Láthatóan nagyon érzékenyen érinti a Temu előretörése a hazai e-kereskedelmet, érthető az aggodalom, viszont akad néhány tanulság, amit el lehet lesni tőlük. És persze olyan is van, amit nem kellene.
Amit érdemes ellesni
A Temu fő erőssége abban rejlik, ahogyan a valós idejű adatokat felhasználja termékkínálatának folyamatos finomítására. Ha te is a közvetlen értékesítési szektorban vagy, ugyanezt kellene tenned, használd fel az adatokat, hogy gyorsan megtanuld, mi működik és mi nem. Az adatok nem csak számok; eszközök a döntéseid finomításához.
Amit nem érdemes a Temutól ellesni
Bőven van a Temu fején vaj, főleg a weboldalon és a mobil applikációban alkalmazott manipulatív és kimondottan agresszív UX patterenek, amik nagyon meredekek és nem ajánlom senkinek a másolásukat. Az alábbiakban összeszedek néhányat:
Hamis sürgősség keltése
A Temu gyakran használ visszaszámláló órákat és „korlátozott idejű” ajánlatokat, hogy nyomást gyakoroljon a vásárlókra a gyors döntéshozatalra. Ezek sokszor nem valós időkorlátok, csak a sürgetés érzetét keltik.
A visszaszámlálók azt az érzést keltik a vásárlókban, hogy le fognak maradni egy jó ajánlatról, ha nem cselekszenek azonnal. Ez aktiválja a FOMO – fear of missing out – érzést.
A countdown timerek arra is ösztönzik a vásárlókat, hogy gyorsan hozzanak döntést, ahelyett hogy alaposan átgondolnák a vásárlást.
Hamis közösségi bizonyítékok
Az előző egy alfajtája, ami kifejezetten etikátlan – és talán illegális is – hogy a Temu gyakran jelenít meg értesítéseket arról, hányan vásároltak nemrég egy adott terméket, ami nem feltétlenül valós adat.
Agresszív felugró modalok
A modal mint műfaj egyébként is az egyik legszemetebb húzás, amit a digitális világ átvett az offline “marketingből.” A Temu folyamatosan bombázza a felhasználókat modalos értesítésekkel és ajánlatokkal, ami megnehezíti a nyugodt böngészést.
A Temu az e-kereskedelem jövője?
Pesszimista vélekedések szerint a Temu egyes piacokat ki fog véreztetni, ha a mostani ütemben folytatja a növekedését, én erről nem vagyok meggyőződve.
Kétségtelenül a Temu megközelítése – a közvetítők kiiktatása, minden tesztelése és az adatvezéreltség – figyelemre méltó dolgok. De vajon ez lenne az e-kereskedelem jövője?
Bár jelenleg az alacsony árak és a hatalmas termékválaszték miatt a Temu rendkívül népszerű, a minőségi problémák és a lassú szállítási idők végül visszaüthetnek.
Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a Temu rendkívül alacsony árai nem következmények nélküliek. A hosszú szállítási útvonalak és a tömegtermelés komoly kérdéseket vet fel a karbon lábnyommal és az érintett gyárakban dolgozók munkakörülményeivel kapcsolatban.
Összességében a DTC modelljüket mindenképpen érdemes megvizsgálni, mert egy újfajta gondolkodásmódot reprezentál a termékfejlesztéssel, teszteléssel és terjesztéssel kapcsolatban, de mindebből még nem következik, hogy ez volna az e-kereskedelem jövője.
Boros Norbert
Innovation Designer | Experience Research Leader in Finance