10+1 UX könyv kezdőknek

A UX-szel most ismerkedők, esetleg a témával érintőlegesen foglalkozó szakemberek, például product managerek gyakran kérdezik, hogyan fogjanak hozzá a témához. Az egyik evidens módszer az olvasás, de vajon mit érdemes?

Számos módja van a tudás megszerezésének, el lehet menni például UX képzésekre, ahol rapid megkapod a tudást és az alapszintű gyakorlatot. A másik és általam kedveltebb módja, ha te magad építed fel a UX tudásod forrásait. Ezt megteheted online kurzusok magadra szabott szelektálásával és olvasással. Bármelyik utat is válaszd, olvasás nélkül nem leszel jó, de legalábbis kiemelkedő ezen a területen.

UX könyvből tengernyi van, jól használható és minőségben is megfelelő annál kevesebb, így ez a lista hasznos kiindulópontot jelenthet, ha kezdőként tanácstalanul állsz a választási lehetőségek sokasága előtt.

Ez a válogatás is olyan, mint bármelyik másik könyvajánló: szükségszerűen szubjektív. Azaz nem is jobb, de nem is rosszabb a többitől, amit más UX designerek írtak a weben, viszont egyedi, mert saját élmények ihlették.

Az is előfordulhat, hogy szándékosan kihagytam belőle olyasmit, amit más alapműnek tekint, de szerintem borzasztó. Olvasni nagyon szeretek, azt viszont elég rosszul tolerálom, ha egy könyv nincs jól megírva, ez pedig a szelektálásomra erős hatást gyakorol. Másrészt a UX és a design könyveknél rendkívül fontosnak gondolom a gyakorlatiasságot, azaz igyekszem olyasmit ajánlani, amit könnyű a gyakorlatba átültetni.

The Basics of User Experience Design: A UX Design Book by the Interaction Design Foundation

Ha teljesen kezdő vagy és fogalmad sincs arról, hogy mi ez az egész felhasználói élmény téma ezt az ingyenes kiadványt ajánlom az IDF-től. Eléggé rövid, úgy tippelem egy Debrecen-Budapest vonatozás alatt el lehet olvasni. Nyilván ez csak a fogalmi zavar feloldására szolgáló kiadvány, de arra tökéletesen megteszi mielőtt belevágnál mélyebben.

Steve Krug – Ne törd a fejem

Első találkozásom a UX-szel, pontosabban a usabilityvel e könyv révén történt. 2009-ben egy egészségügyi portál megújításához használtuk, és lenyűgözött a használhatóság célja és logikussága. A könyv címe egyben a legtalálóbb usability tanács, amit valaha is hallottam. A teljes mű tehát a használhatóságról szól, és nagyon kevés kivételtől eltekintve a legtöbb alapelv, amit Steve Krug írt, ma is érvényes. Magyarul nem láttam elérhető kiadást jelenleg, de az angol verziója elérhető Amazonon.

Joel Marsh – UX for Beginners: A Crash Course in 100 Short Lessons

Joel Marsh egy rendkívül eredeti figurája a UX szakmának, kiváló blogja a The Hipper Element. Ezen jelent meg korábban egy cikksorozat kezdőknek, ami alapjául szolgált a könyvnek. Onnantól kezdve, hogy mi az a user experience design, odáig, hogy mit csinál egy UX-es a napi munkában, minden benne van átfogóan. Szenzációs illusztrációkkal, jóféle humorral, tökéletesen megfogalmazott leírásokkal az egyik legjobb UX könyv, amit olvastam.

Jake Knapp – Sprint

Nem klasszikusan UX könyv, hanem inkább a nehéz problémák megoldásának egy lehetséges keretrendszeréről szól. A UX/product design célja éppen ez, azaz nem csupán egy produkciós munka. A leggyakrabban használt framework a design thinkig, én viszont jobban preferálom a design sprintet, ami egy 5 napos módszertan, melynek során a problémától egy validált prototípusig lehet eljutni. Már van rövidebb, optimalizáltabb verziója is, de annak az alapja is a könyv.

Dan Ariely – Kiszámíthatóan ​irracionális

A viselkedési közgazdaságtan  – HCI és a kognitív pszichológia mellett – az egyik olyan határterület, amiből minden designer sokat tanulhat. A témában Dan Arielynek jelent meg az első ilyen könyve magyarul, ami nagyon sokat elárul az emberi viselkedésünkről, annak irracionalitásáról. Hogy mi határozza meg a vásárlói viselkedést az mindig izgalmas, de a termékeknél amit tervezünk is elég nagy jelentősége van a kérdésnek. Igazság szerint Dan Ariely összes könyve zseniális a témában, de mivel ez egy kezdőnek szóló lista, érdemes az első könyvével kezdeni.

Susan M. Weinschenk: 100 dolog amit minden tervezőnek tudnia kell az emberekről

Susan M. Weinschenk a UX szakma nagy pszichológusa. Ebben a klasszikusában minden benne van, amit tudni kell az észlelés befolyásolásán át kezdve az emlékezésen, motivációkon keresztül a döntésekig tudunk kell a designban. Igazából egy kézikönyv, de egyszer érdemes elolvasni ától cettig. Magyar verziója jelenleg sajnos nem elérhető – talán csak antikváriumban – az angol eredeti könnyen beszerezhető, miként a könyv folytatása is.

Everett McKay – Intuitive Design: Eight Steps to an Intuitive UI

Ha a használhatóság alapjait elsajátítottad, ez lehet a következő “statikus része” a tudásodnak. Ahogyan a cím is mutatja, a könyv egyszerűen arról szól, hogyan lehet intuitív UI-t készíteni. Sokszor a legmagasabb cél a UI kapcsán az “intuitívság” elérése. Ha a felhasználók intuitívnak nevezik az interface-t, az maga a mennyország, a legjobb visszajelzés, amit a UI-ra kaphatunk. Ennek ellenére összességében többnyire nagyon nehezen tudjuk megfogalmazni, hogy mi az az intuitív UI. Ehhez ad egy jó definíciót és frameworköt a könyv.

Erika Hall – Just Enough Research

Kutatás nélkül lehetetlen ezt a munkát jól végezni, ha még nagyon az elején állsz a műfajnak, ebből a kis könyvből mindent megtanulhatsz, ami az elinduláshoz szükséges. Erika Hall a legtöbb alapvető UX kutatási módszert ismerteti, nemcsak a kvalitatív hanem a kvantitatív research is szóba kerül. Ha csak egyetlen könyvet olvasol el UX kutatás témakörben, ez legyen az.

Tomer Sharon – Validating Product Ideas: Through Lean User Research

Ha tovább lépnél a kutatás témakörében ezzel a könyvel folytasd, mely egyben személyes kedvencem ebben a kérdéskörben. Tomer Sharon műve rendkívül részletes, de egyben olvasmányos, és tökéletesen érhető. A felépítése révén kézikönyvként is használható, légyegében ezekre a kérdésekre válaszolva strukturálja a kutatásokat:

  • Kik az ügyfeleink?
  • Az embereknek szükségük van egyáltalán a termékünkre?
  • A mi megoldásunk jobb, mint a konkurencia terméke?
  • A termékünk használható?
  • Lehet jobb a termékünk?

Egy olyan kaliberű könyv, amit úgy vélem haladóbb UX/product designerek is tudnak használni a napi munkájuk során.

Kinneret Yifrah – Microcopy: The Complete Guide

A szöveg a design része. Ez sokáig nem volt kimondva és ez számos esetben gyenge termékekhez, de legalábbis zavaros micro szövegekhez vezetett. Szóval aki most kezd a UX-el foglalkozni, az szerintem jól teszi, ha UX writingot ugyanolyan gondossággal tanulmányozza mint a többi területet.

A könyv minden témakörre – hírlevél feliratkozás, regisztráció, error üzenetek, placeholderek, gombok etc. – megadja a választ. Úgy vélem minden UX designer asztalán hasznos, ha ott van, mert bármilyen helyzetre meg lehet találni benne a megfelelő iránymutatást a microcopy kapcsán. Habár kézikönyv, a magam részéről mégis mint egy hagyományos könyvet végigolvastam, és rendkívül élveztem.

Hacking Growth: How Today’s Fastest-Growing Companies

Sean Ellis műve a szó semmilyen értelmében nem nevezhető UX könyvnek, de úgy vélem mégis hasznos az ismerete. Ahogyan már többször hangsúlyoztam a UX/product designernek túl kell lépnie a produkciós szerepen és meg kell találnia, hogyan segíthet a megbízójának azon túl, hogy “csak”  jól használható termékeket tervez. A cégek legfontosabb célja a növekedés, és értenünk kell, miként tudjuk ezt a termékkel segíteni, hogyan tud a UX beilleszkedni a növekedési stratégiába.

Ehhez persze ismerni kell az eszközöket és stratégiákat, amiket manapság használnak a tech cégek. Viszont nem a klasszikus analóg marketingre van szükség, hanem inkább a growth hackingre, ami egy költséghatékony taktikai eszköztár. Ennek megismerésében segíthet ez a klasszikus, aminek tanulságait más téren, például  saját vállalkozásod felfuttatásában is hasznosíthatod.

A product designban az önképzés soha nem állhat meg, ha átrágtad magad az alapműveken mindig keresd az újakat és ragadd meg az alkalmat a tanulásra. A UX könyveken felül érdemes minél többet olvasni pszichológiáról – service designról -, de akár látszólag a témához szorosan nem kötődő területekről is, mert az inspiráció váratlan helyekről érkezhet.

Boros Norbert

Innovation Designer | Experience Research Leader in Finance

Üzleti problémák megoldásában segítek designeri gondolkodásmóddal.

Vélemény, hozzászólás?