Egy workshop bármilyen problémára: Lightning Decision Jam
Bármilyen probléma, ami kreatív és kritikus gondolkodást igényel, könnyen eredményezhet végtelen, fókuszát vesztett meetingekhez. A megoldás egyszerű, a strukturálatlan beszélgetést keretek közé kell helyezni, és előre meghatározott folyamat alapján haladni.
Ezzel el is jutottunk lényegében a workshop definíciójához. Sokféle technikából lehet választani az aktuális kihívástól függően, például design sprint, de ha kevesebb időd van, vagy még nem bonyolítottál workshopokat, akkor érdemes lehet a Lightning Decision Jam-mel kezdeni.
A magam részéről az éveim számával arányosan egyre jobban utálom a klasszikus meeting műfaját, így nagyon örömmel osztom meg tudásomat mindenről, ami segíthet helyettesíteni a végeláthatatlan megbeszéléseket. Az LDJ eléggé egyszerű, de ha nem akarod elolvasni a leírást, itt egy jó videó róla.
Lightning Decision Jam: Mini Sprint
Az LDJ-t az AJ&Smart, berlini product design ügynökség alkotta meg, és lényegében a design sprint alapelveit követi, úgy mint:
- Egyedül, mégis együtt
- A kézzelfogható dolgok mindig hatékonyabbak, mint a levegőbe beszélni
- Elkezdeni fontosabb, mint, hogy kinek van igaza
- Ne kizárólag a kreativitásra támaszkodjunk
Csodák persze nincsenek, az LDJ sem a varázsszer, de segítségével elkerülheted a végtelen meetingek csapdáját, amikor 3 óra után sem juttok érdemi eredményre.
Mire jó az LDJ?
Elvben az LDJ technika bármilyen problémánál szóba jöhet, amikor a csoport együttgondolkodása szükséges az adott kihívás megoldásához. Ilyenek lehetnek például:
- Konverziós flow vagy vásárlási folyamattal kapcsolatos kihívások
- Belső UX folyamat kitalálása
- Irodai környezet fejlesztése
- Versenyelőnyünk megtartásához kapcsolódó taktikák meghatározása
- Sales folyamat fejlesztése
Az LDJ kipörgethető mindössze 45 perc alatt, de nagyobb csoportnál is elegendő másfél óra.
Ahogyan a Sprintnél, itt is szükség van egy moderátorra, aki maga is részt vesz a feladatokban, de fő feladata a folyamat és az időkeretek betartatása.
Az LDJ lépései
- Gyűjtsük össze, ami jelenleg is működik
- Gyűjtsük össze az ismert problémákat
- Priorizáljuk a problémákat
- Alakítsuk át a problémákat kihívásokká
- Ötleteljünk egyedül (mégis együtt)
- Priorizáljuk a megoldásokat
- Döntsük el, mit valósítunk meg
- Fogalmazzunk meg taktikai lépéseket
Az LDJ-hez szükséges kellékek
- Téglalap alakú sticky
- Négyzet alakú sticky (2 különböző színben)
- Szavazópöttyök (hasonló, mint a sticky)
- Whiteboard
- Time Timer (a fizikai óra) vagy valamilyen boxing timer app
- Valamilyen kellemes Spotify lejátszási lista (például a Have a Great day)
Ideális csapatméret
Elvben már 2 résztvevővel is működhet az LDJ, de azért a legjobb minimum 3 fővel kezdeni. Az ideális csapatméret pedig 4-6, maximum 8 fő. Ennél nagyobb csapatnál már a whiteboard könnyen válik kaotikussá a nagy mennyiségű postitek miatt.
Az LDJ lebonyolítása
1. Gyűjtsük össze, ami jelenleg is működik – 10 perc
Eszközök: Négyzet alakú postitek (egy szín legyen)
Rajzolj a táblára egy vitorláshajót, valami hasonlót, mint ez:
A felső része – a vitorla környéke különösen ugyebár – olyan dolgokat szimbolizál, amik előreveszik a hajót. Az alsó szekció – a horgony környéke – ennek ellenkezője, minden olyasmi, ami visszahúz minket.
A résztvevők legelső feladata, hogy mindenki írja össze, ami működik jelenleg is. Erre a feladatra 4 perc áll rendelkezésre és nem lehet közben beszélgetni. Egy postitra egyetlen felvetés kerüljön.
Ezt követően a facilitátor egyenként megkéri a résztvevőket, hogy ragasszák fel és közben fejtsék ki bővebben, hogy miért írták az egyes megállapításokat. Résztvevőként erre összesen 1-2 perc áll rendelkezésre.
2. Gyűjtsük össze a problémákat – 5 perc
Eszközök: Négyzet alakú postitek (szintén egy szín legyen)
Ebben a körben a csapat 4 percet tölt az összes kihívás, hiba vagy aggodalmak összegyűjtésére. Megint csendben, beszélgetés nélkül.
Ezúttal a 4 perc letelte után a facilitátor arra kér mindenkit, hogy ragassza fel a problémákat, de nem kell hangosan elmagyarázni azokat. Így el lehet kerülni talán a személyeskedéseket, illetve hagyjuk, hogy a postitek magukért beszéljenek a problémákról.
3. Priorizáljuk a problémákat – 3 perc
Eszközök: Szavazópontok
A moderátor 3 szavazópontot ad a résztvevőknek. A feladat, hogy mindenki megszavazza, hogy melyek azok a problémák, amiket szerinte meg kell oldani. A szavazás közben nem szabad beszélgetni, befolyásolni a másikat, illetve szavazni nyilván csak a probléma postitekre lehet.
A 3 perc letelte után a facilitátor sorrendbe rendezi a megszavazott postiteket.
4. Alakítsuk át a problémákat kihívásokká – 3 perc
Eszközök: Téglalap alakú postitek
A moderátor a legtöbb szavazatot kapott problémát a Design Sprintből ismert Hogyan Tudnánk? kérdéssé alakítja. Ez a rendkívül hatásos módszer arra, hogy a problémákat kihívássá formáljuk.
5. Csendes ötletelés – 6 perc
Eszközök: Négyzetes postitek (eltérő színben)
Minden csapattag 5 percet kap arra, hogy megoldásokat gyűjtsön a HT kérdésre – egyet postitenként – beszélgetni ezúttal sem szabad. A megoldásokat később nem kell prezentálni – mert akkor a jó előadók igazságtalan előnyhöz jutnának – helyette csak fel kell ragasztani a táblára az 5 perc leteltével.
6. Megoldások priorizálása – 5 perc
Eszközök: Szavazópontok
Egy újabb szavazási forduló, de a facilitátor ezúttal 6 szavazópontot ad és 4 perc gondolkodási időt biztosít arra, hogy mindenki végiggondolja mely megoldás/megoldások adják a legjobb választ a HT kérdésre. Ezt követően a facitiátor sorrendbe rakja az érdemi szavazatokat kapott megoldásokat.
7. Döntsük el, mit valósítunk meg – 7 perc
Eszközök: Whiteboard
Lett egy listánk a megoldásokról, most jó lenne tudni, hogy mennyi erőfeszítést kell tennünk és milyen eredményt várhatunk azoktól. Ehhez hasznos az effort/impact skála, ezt kell felrajzolni a white boardra.
A feladat, hogy a postiteket egyenként elhelyezzük a skálán: ez team munka, és a facilitátortól aktív közreműködést igényel, mert könnyen generálódhatnak viták. Ideális esetben például egy ilyet kapunk:
A skála bal felső része a legértékesebb, hiszen azok kis erőfeszítéssel nagy eredményt hoznak, ezek a quick winek, vagy legalábbis gyorsan tesztelhető megoldások.
8. Fogalmazzunk meg taktikai lépéseket – 8 perc
Az utolsó feladatban a kiválasztott megoldást 3 taktikai lépéssé kell alakítanunk. Nem kell túlgondolni, olyan taktikai lépések gyűjtésére kell törekednünk, amik kipörgethetőek 1-2 hét alatt, például:
That’s all. Az LDJ worshoppal másfél óra alatt a csapat azonosíthatja a legfontosabb kihívásokat, prioriztált megoldásokat hozhat rá végtelen viták nélkül. A sprintből más esekben is építkezhetünk, például kickoff meetingeket is építhetünk a módszerre.
Boros Norbert
Innovation Designer | Experience Research Leader in Finance
Üzleti problémák megoldásában segítek designeri gondolkodásmóddal.