UX tervezés időseknek: Milyen kihívásokkal küzdenek a 60 felettiek?
Az élettartam hosszabbodásával a modern társadalmakban, így Magyarországon is egyre több az idős ember. Viszonyukat a technológiával legalább annyi mítosz övezi, mint a tiniéket, de naprakész, megbízható kutatás attitűdjeikről mostanáig nem sok akadt.
Hogy hány éves kortól számít valaki idősnek, az már országonként változhat, itthon a KSH a legutóbbi népszámlálásig 60 éves kortól számítja az öregedés kezdetét. Köztudottan egyre többen élnek köztünk, míg 1870-ben a népességnek csupán huszada, addig 2001-ben már ötöde, a legutóbbi népszámlálás alkalmával pedig közel negyede számított idősnek.
Ennek ellenére a digitális terméktervezés fókusza nem kimondottan az idősek szokott lenni, egyebek mellett azért sem, mert a designerek 20-as 30-as emberek. Erre mondhatnánk, hogy mindezt feloldhatja a user kutatás, ami megalapozhatná az empátiánkat és növelné a konkrét tudásunkat az idősekkel kapcsolatban, de azért a UX kutatás még sajnos nem default a digitális terméktervezés magyar valóságában.
Aki egyébként végzett már user interjút, vagy usability tesztet 60 felettiekkel – mint jómagam – az biztosan sokféle időssel találkozhatott: volt, aki kevésbé volt magabiztos a felületek használata közben, de olyan is akadhatott, aki multidivice user, minden eszközön és magabiztosan használja az interfaceket.
Bárhol is legyen a tudásod a téma kapcsán, érdemes megismerni a NN/g legújabb 65 felettiekkel készített kutatását, mert igen érdekes tanulságokkal szolgálhat.
Az NN/g kutatásának háttere
Három felhasználói kutatási ciklust végeztek, összesen 123 résztvevővel, 65 éves vagy annál idősebb emberekkel. A kutatások az USA-ban, Kanadában, Ausztráliában, Németországban és Japánban történtek, közel két évtized alatt. Ez azt jelenti, hogy 2001-ből is vannak kutatási adatok, 2013-ból szintén, és végül 2018-2019-ből, ami azt is lehetővé teszi, hogy megfigyeljük milyen változásokon ment át az idősebb generáció a digitális, és webes termékek használata közben.
A kutatási módszerek pedig usability tesztek, fókusz csoportok és etnográfiai kutatások voltak.
Ki számít idősnek UX szempontból?
Az NN/g saját terminológiája némileg eltér az idősekről az említett KSH-hoz képest, de érdemben nem sokat változtat: időskorúak a 65 éves vagy idősebb felhasználók.
Bár statisztikai értelemben muszáj valahol határt húzni a korcsoportok között, de azért nem árt tisztában lenni vele, hogy az emberi kognitív képességek nem pontosan 60 vagy 65 évesen változnak meg. Az öregedési folyamat valójában már húszas éveinkben kezdetét veszi és negyvenes éveinkben például már a legtöbbeknek jelentősen romlik a látásuk.
Az NN/-g kimutatta azt is, hogy a 25 és 60 év közötti emberek webhasználati képességei évente 0,8%-kal romlanak.
Ez egyrészt azt jelenti, hogy tekintettel kell lennünk az öregedés hatásaira már jóval a 60-65 életév előtt. Másfelől bizonyos összefüggésekben a 65 év túl fiatal ahhoz, hogy idős állampolgárnak tekintsük. Ahogyan hosszabb ideig élünk, számos országban az emberek később vonulnak nyugdíjba: a legutóbbi NN/g kutatási körben ezért elsősorban legalább 70 éves korú kutatási alanyokkal dolgoztak.
Digitálisan egyre műveltebb idősek
A kutatások első ciklusa 18 éve zajlott és azóta az időseket is mintha kicserélték volna. Egyes, szinte sztereotip megállapítások már nem érvényesek, másfelől új kihívásokra akadtak, amik megkeserítik életüket, miközben digitális termékeket próbálnak használni.
2001-ben az idősek még rendkívül határozatlanok voltak, miközben egy weboldalt használtak. A mai időskorúak jóval magabiztosabbak és nagyobb valószínűséggel alkalmaznak olyan megoldásokat amik segítenek elkerülni az idegesítő webes jelenségeket, például a display hirdetéseket, időzabáló alkalmazásokat és olyan szolgáltatásokat, amelyek túl sok személyes adatot gyűjtenek.
Az idős emberek folyamatosan fejlődő digitális műveltségére utal többek között:
- Ad-blokker telepítése, hogy eltüntessék a bannereket és a “zenélő hirdetéseket”
- A keresési viselkedés módosulása, a fizetett keresési találatok – PPC hirdetések – szkipelése által.
- Az idő rabló alkalmazások un-installálása. Az egyik 85 éves tesztalany saját bevallása szerint letörölte a legtöbb játékot a telefonjáról, mert túl sok idejét rabolta el.
- Túl sok személyes adatot gyűjtő szolgáltatások törlése
Hogyan használják a technológiát az idős emberek?
Mire használják az idősek az Internetet?
Jelen kutatás szerint az idősek az internetet a személyes érdeklődésükkel kapcsolatban, az aktuális események követésére, a pénzügyeik intézésére, vásárlásra és kapcsolattartásra használják. Sokan pozitívan kommentálták, hogy az internet miként segített nekik jobb életet élni.
Néhány idézet a használati szokásokról:
- „Az internetet használom a helyi és országos hírek követésére.”
- „Podcastokat keresek a témákról, amelyek érdekelnek, mint például utazás, önkéntesség vagy filmfesztiválok.”
- “Az összes számlámat online fizetem”
- „Néha online rendelnek élelmiszereket. Általában felveszem őket a boltból, de azt tervezem, hogy kiszállításra váltok”
Mire használják az idősek az okostelefonjaikat?
Az okostelefonok aránya a 60 fölöttiek körében is jelentős, 2011 és 2016 között megnégyszereződött. A kutatásban megkérdezett emberek mobilon követték az eseményeket, kerestek információkat, gyakorolták hobbijukat és tartottak kapcsolatot szeretteikkel.
Többek között így nyilatkoztak:
- „A telefonom számomra naptár és napi tervező egyben. Számos eseményt nyomon követhetek itt.”
- „Van egy kertészeti alkalmazásom a telefonomon: Le tudok fényképezni egy növényt a kertemben, és az alkalmazás azonosítja, mi az. „
- “Egy teljes Olaszországi nyaralást terveztem telefonon.”
Hogyan használják a közösségi médiát?
Az idősek elsődlegesen arra használják a social médiát, hogy kapcsolatot tartsanak a családjukkal és a barátaikkal. A megkérdezettek többsége csak fogyasztja a közösségi médiát, de nem szokott ott megosztani tartalmakat.
- “A családom tagjai országszerte élnek, de mindannyian fent vannak Facebookon. Ezért én is használom, hogy kapcsolatot tarthassak velük”
- „A [telefonom] segítségével követem a gyerekeim életét. Instagramon vannak, ezért én is ott vagyok. ”
- „A híreket általában Facebookon nézem, különböző hírforrásokat követek itt”
Az idős felhasználók usability kihívásai
A hallás, a látás és a kézügyesség romlik az öregedéssel. A digitális termékek többsége sajnos nem veszi figyelembe ezeket a változó igényeket: az interfészek apró szöveget, gyenge színkontrasztot és aprócska targeteket tartalmaznak.
Érdekes módon például a kis betűméret még a tiniket is idegesíti. Ha fiatalabb korosztályban valamilyen irritáló usability jelenségre bukkanunk, az 60 fölöttieknél hatványozottan fog jelentkezni.
Kis betűméret, apró interakciós elemek
A fiatalok által és fiatalok számára tervezett webhelyek és alkalmazások gyakran nem hozzáférhetőek az idősebb felhasználók számára. Amint az egyik tanulmány résztvevője megjegyezte, „az internet barátságtalan a rossz látású emberek számára.”
Az olvashatóság az időskorúak számára az évek során minden NN/g tanulmányban jelentős problémát jelentett, az apró fontokakal operáló webhelyek és alkalmazások gyakoriak.
Az interaktív elemek, például a gombok, drop-down menük és a linkek gyakran olyan kis méretűek, amelyet az idősebb felhasználók csak nehezen tudnak kattintani vagy megérinteni.
Bár az idősek kényelmesnek találták a mobil alkalmazásokat, az appok olvashatóságával kapcsolatos kihívások jelentősek voltak. A mobil alkalmazások interfész szövege gyakran túl kicsi és világos volt, ami nem tette lehetővé, hogy az idősek könnyen olvashassák azokat.
Rugalmatlan, barátságtalan interfacek
Számos, a tesztekben szereplő weboldal és alkalmazás csak egyetlen formában fogadott el felhasználói inputokat, és az idősebb embereket frusztrálta ez a szűk interakciós tartomány. Például, ha dátumot kell megadni, akkor zavarta a résztvevőket, hogy csak a megadott formában lehet bevinni az adatokat.
Az idősek többet hibáznak az interfacek használatakor, mint a fiatalabbak: ráadásul A fiatalokkal ellentétben magukat hibáztatják.
Ezenkívül az időseknek gyakran akadtak problémái a hibaüzenetek olvasásával, akár azért, mert a megfogalmazás homályos vagy pontatlan volt, vagy mert az üzenet elhelyezése nehezen volt észrevehető a sok más interface elem között.
Amikor az idősek hibaüzenetekkel találkoznak, az egyszerűség a szokásosnál még fontosabb. Összpontosíts a hibára, magyarázd meg egyszerűen, és tedd a lehető legkönnyebben kijavíthatóvá.
A tartalmak diszkriminálják az időseket
Az időskorúak gyakran okkal érzékelték a kutatások során, hogy a weboldalakat és alkalmazásokat nem az igényeik és érdekeik figyelembevételével tervezték. Az egyik idősebb ember az nyilatkozta, hogy úgy érezte, hogy „kimaradt” az online világtól, mert azt „valaki nagyon más ember érdekeit szem előtt tartva hozták létre”.
Szóval úgy érzik, hogy a kontent nem nekik szól, aminek van is alapja, hiszen elég csak az online hírportálokat megnézni és könnyen lehet az az érzésed, hogy középiskolás iskolaújságot olvasol.
Az idős emberek által írt és az idős emberek számára írt tartalmat nehéz megtalálni, ráadásul amikor ez a tartalom elérhető, akkor az időskorúkat gyakran inkább fura “réspiacként” kezeli, mint sokrétű és növekvő demográfiai csoportként.
A mai idősek már nem azok, akiket a 2000-es években megismertünk. Hozzáférhető design létrehozásával és megfelelő tartalom stratégia alkalmazásával az online vállalkozások jelentősen kiaknázhatják az időskorú népességben rejlő üzleti potenciált.

Boros Norbert
Innovation Designer | Experience Research Leader in Finance
Üzleti problémák megoldásában segítek designeri gondolkodásmóddal.