Üzleti leckék az e-commerce vállalatól, ami legyőzte az eBay-t

Nem túlzás a cím és ezúttal nem az Amazonról lesz szó cikkben. Magyarországon talán még kevésbé ismert, de a globális e-commerce piac egyik legnagyobb szereplője a kínai Alibaba, ami gyakorlatilag nulláról lett az egyik legmeghatározóbb internetes vállalat.

Befejeztem végre az Alibaba’s world című remek könyvet, ami Nebehaj Viktor úr ajánlására került fel az “elolvasandó” listámra. Akkoriban éppen az Amazon könyvet gyűrtem, így éppen releváns folytatása volt a globális e-commerce szereplők tanulmányozására fordított időszakomnak.

A könyvet Porter Erisman írta, aki maga is Alibaba munkatárs volt, egészen pontosan alelnökként működött a cégben nyolc éven át. Az Alibaba’s World éppen ezért egyedi mű a gigászi online vállalatok sikerét bemutató könyvek sorában, hiszen egy bennfentes írta, és ezért számomra sokkal élvezetesebb volt olvasni. A könyv egyfajta “történeti munka”, de az igazi ereje szerintem a speciális szerkezetben rejlik:  A fejezetekben ugyanis azt a szerkesztési elvet alkalmazták, hogy a történetek bemutatása során a business tanulságokat is kiemelik, így a szórakozással párhuzamosan tanulunk is.

Szinte felfoghatatlan számok az Alibaba-ról

Talán vannak, akik itthon még valamilyen okból nem ismerik az Alibaba cégcsoportot, következzen néhány igen masszív szám a vállalatról:

  • Több mint 400 millió aktív user
  • Közel 37 ezer alkalmazott
  • Napi 300 millió rendelés (az Amazonnál ez a szám 50 millió alatt van)
  • 12 millió kiküldött csomag naponta
  • 101 milliárd dollár bevétel 2016-ban

Talán ezért sem túlzás a cím, elképesztő forgalmi nagyságrendek mozognak a cégcsoportnál. Az Alibaba’s World-ben olyan sok a tanulság, hogy nehéz kiemelni a “top tippeket”, de kísérletet teszek néhány számomra érdekes tény ismertetésére, amit a könyv olvasása nélkül nem tudtam volna meg.

Az alapító egy átlagember

Az Alibaba cégcsoportot egy Jack Ma nevű figura alapította tizenheted magával. A CEO több szempontból is figyelemreméltó figura, bevallom rajongója lettem a könyv hatására.

Először is egy átlagember, szegény sorból jött, nem járt nagy nevű amerikai egyetemekre. Számomra ugyancsak nagy pozitívum, hogy nem tech figura, nem ért a technológiához, amire büszke is, sőt saját bevallása szerint ennek nagy sikere volt az Alibaba sikereiben. Egyfelől ebben van igazság, mert minél jobban technológia mániás egy vezető, annál kevésbé érti meg a hétköznapi usereket. Ez kétségtelenül igaz lehet egy e-commerce cégre, de például a keresési piacra nem annyira, és ebben nem is voltak túl sikeresek, jelesül amikor a Yahoo-val összebútoroztak.

Amiért “példakép” lehet Jack Ma, az a kurázsi véleményem szerint. Jack igen kis termetű, kifejezetten hátrányos a fizimiskája, ezért például még egy gyorsétterembe sem vették fel állítólag, de ez nem igazán viselte meg a tény. Másrészt magától tanult meg angolul, gyermekkorában amerikai turistáknak tartott ingyen idegenvezetést, hogy gyakorolja a nyelvet (ez ugye a nyelvtudás szempontjából egyik legrosszabb európai szereplő Magyarország esetében különösen követendő modell). A kudarcokból való állandó talpra állás képessége ott is megmutatkozik, hogy az Alibaba előtt két online vállalkozása is volt, amelyek sikertelenül alakultak, de nem adta fel és végül az Alibaba-val nyert.

Manapság ha a sikeres vállalatokat látjuk, például az Apple-re vagy az Amazon-ra gondolunk sikerük elérhetetlennek tűnik, mert extrém okos alapítók állnak mögöttük. Ilyenkor nem árt, ha Jack Ma is a szemünk előtt lebeg, akinek átlag fölötti IQ-ja ugyan nincs, viszont kurázsija annál inkább.

Meglehetősen döcögős kezdetek

Az egyetemekről frissen kikerülő tálentumok’ hajalmosak azt hinni, hogy a startup világ azt jelenti, hogy a nyakunkba hullik a pénz, és pillanatok alatt sikeres céget fogunk felépíteni. Az Alibaba kezdetei, és Jack Ma CEO-ként eltöltött első időszaka sem erről szólt. A nagy tech vállalatok is a garázsukból indultak, ugyanennek megvan a kínai verziója is. Jack Ma a céget a saját lakásából indította, ahol egyébként az első munkatárs is aludt és gyakorlatilag dolgozott éjjel-nappal.

A rögös kezdetekhez egy másik érdekes sztori is kapcsolódik. Manapság Jack Ma több ezer ember előtt is szokott beszédeket tartani, de nem volt ez mindig így, 2000-ben egy berlini konferencián éppen az ellenkezője történt. Míg 500 emberre számítottak, addig csak 3 ember hallgatta meg Jack Ma beszédét. Persze változnak az idők, 6 évvel később egy eseményen az Amazon CEO-t Jeff Bezos-t vették észre, amint Jack Ma előadása alatt jegyzeteket készít.

Taobao: Ami kivéreztette az eBay-t Kínában

A Taobao az Alibaba cégcsoport legnépszerűbb websiteja, amit Jack Ma 2008-ban indított válaszul az eBay megjelenésére Kínában. Az alapító a projektre hat alkalmazottat választott ki, akik titokban dolgoztak a siteon.

A website fő sikere több tényezőnek is betudható, de a leglényegesebb, hogy a a kínai igényekre adaptálták. Az eBay az amerikai vásárlási szokásokat próbálta kínára alkalmazni, ami nem bizonyult jó ötletnek. A Taobao európai/amerikai szemmel nézve kifejezetten zavaró, “zajos” sitenak tűnik. Ez a design azonban tükrözi a kínai vásárlás megszokott stílusát.

taobao

Mellesleg a Taobao-n az eladó és a vevő csetelhetnek egymással, ami hihetlen módon az egyik legfontosabb funkció. Kínában a vásárlás első fázisa bizalom kialakulása, ami a vásárló és az eladó között jön létre. A Taobao chat funkciója ennek az online leképeződése.

(Egyébként az Alibaba vs eBay háború a könyv legjobb része szerintem. Az utóbbi vezetője kissé mintha személyes ügyet csinált volna a harcból, ezért is szórakoztató, hogy egy bennfentestől olvashatjuk a történteket).

Bizalmatlanságra épülő fizetési modell

A bizalmatlanság komoly akadálya volt sokáig Kínában az e-commerce elterjedésének, ennek feloldásában az Alipay nevű fizetési rendszernek nagy szerepe volt. A rendszer a közhiedelemmel ellentétben nem a PayPal kínai verziója. Az Alipay lényege, hogy az eladó nem kapja meg a termék után a pénzt mindaddig, amíg a vásárló vissza nem jelzett, hogy megkapta a terméket és elégedett vele.

Legalább 102 évre épített vállalat

Elérkeztünk arra pontra, ami a legjelentősebb közös vonás az Alibaba és az Amazon között. Ahogyan az utóbbiról szóló cikkemben is kiemeltem, a hosszú távú gondolkodás elengedhetetlen. Jack Ma eleinte is 80 évben gondolkodott, de később belátta, hogy még ez sem eléggé hosszú táv, így 102 évre lőtte be a scope-ot.

Olyan sok megfontolandó tanulság van az Alibaba’s World-ben, hogy képtelenség volt összefoglalni egy cikk keretein belül. Számomra a hosszú távú tervezés, a kurázsi, és alkalmazkodás képessége voltak a legfontosabb tanulságok, de a könyvben Porter Erisman egy teljes fejezetet szentelt a a 40 legfontosabb alapelv összegyűjtésének, így aki valamilyen okból nem olvasná el a kiváló művet, ezt a szekciót semmiképpen sem hagyja ki.

Boros Norbert

Innovation Designer | Experience Research Leader in Finance

Üzleti problémák megoldásában segítek designeri gondolkodásmóddal.