AI vs SEO: Az információkeresés új korszaka
A mesterséges intelligencia nem csak a munkánkat, de azt is átalakítja, ahogyan információt keresünk. Mit jelenthet ez a weboldal-tulajdonosoknak és marketingeseknek?
Az online marketingben az évek során az egyik kötelező komponens a SEO vagyis keresőoptimalizálás lett. Régóta foglalkoztat a kérdés, hogy a generatív AI hogyan hat az emberek információkeresési szokásaira, illetve azok esetleges változása mit jelenthet a SEO-ra nézve.
A megtalálhatóságra továbbra szükség lesz
Ha forgalomról van szó mindig is azt vallottam, hogy a több csatornára való támaszkodás a szerencsés, ellenben az mindig kockázatos vállalás, ha egyetlen forrásból él dominánsan valamilyen weboldal.
Felmerül itt az “ownolás” kérdése is, ezzel kapcsolatosan pedig azt gondolom a legjobb út, ha mi ownoljuk a csatornát nem pedig a Google-től, Facebook-tól, Linkedin-től tesszük függővé sorsunkat. Ennélfogva az egyik legrégebbi internetes csatorna az email még mindig a legelőnyösebb ebből a szempontból.
Azonban még ha emailes forgalomra támaszkodsz is gyakorlatilag elkerülhetetlen, hogy megtalálják valahogyan a márkádat. Éppen ezért születtek a webes keresők mint anno a Yahoo, majd az első igazán minőségi keresőmotor a Google.
A Google lett a belépőkapu az internethez, és életre hívta a keresőoptimalizálási szakmát – SEO-t – aminek a célja, hogy az adott vállalkozás a Google-ből minél több organikus keresési forgalomra tudjon szert tenni.
A mostani AI hullám azonban ebben is változást hozhat.
A webes keresétől a mesterséges intelligenciáig
Napjainkban úgy tűnik, mintha egyre több felhasználó fordulna az egyszerű kérdésekkel a gen AI eszközökhöz, vagy az összetettebb vizsgálódást igénylő témákban a “Deep Research” AI modellekhez. (Érdekes módon egyébként Deep Research-nek hívja a mély-elemző modelljét a Grok, az Open AI és a Perplexity is).

A deep researchöt, amúgy nemcsak mélyebb kutatáshoz, például desk research-höz lehet használni, hanem hétköznapi keresésekre is. Megkérheted akár arra is, hogy vizsgálja meg a környékeden melyik a legjobb olasz étterem az ügyfél értékelések és autentikusság alapján, ahogyan én is tettem a fenti példában.
Jackob Nielsen úgy fogalmazta meg, hogy az emberek azért fordulnak az AI-hoz, mert a források felfedezésén túlmutató értéket ad, a megértést is jelentősen segíti.
Más szóval, az AI nem csak azt mondja, hogy „itt van egy jónak tűnő weboldal, amely valószínűleg megoldást ad a problémádra”. Ehelyett az AI “el is olvassa” neked az adott oldalt – a Deep Research esetében még sok mást is –, és átadja a probléma megoldásáról alkotott megértését.

Az összes hibája és hallucinációja ellenére – melyek amúgy egyre csökkennek – úgy tűnik, hogy az AI eszközök egyre nagyobb szeletét fogják követelni az userek figyelmének, pláne az olyan AI agentek megjelenésével, amelyek weboldalakkal tudnak interaktálni a felhasználók nevében.
Az AI forgalom jobban konvertál mint a keresési forgalom?
Felmerül a hipotézis, hogy tranzakcionális keresések esetében valószínűleg jobbak lehetnek a konverziók, hiszen például a ChatGPT-t vagy Perpelxityt használva a felhasználók gyorsabban mennek végig a feltárási és értékelési ciklusokon.
A hipotézist a Growth Memo nevű oldal írója, Kevin Indig is vizsgálta. A Similarweb egy 7 millió referál forgalmat tartalmazó adatkészletet bocsátott a rendelkezésre: ChatGPT, Gemini, Perplexity és Google kereső munkamenetekből, 2024 szeptember, október, november időszakban az USA-ból. Az adatok erősen e-commerce jellegűek, de más konverziók is előfordulnak benne, például szoftver előfizetések megvásárlása.
Az egyik jelenség, ami kiemelendő, hogy az AI chatbot forgalom jelenleg az organikus forgalom kevesebb mint egy százalékát teszi ki. Gyors ütemben növekszik és a következő években felzárkózhat, de egyelőre még alacsony:

Ami az AI hivatkozási forgalmat illeti úgy tűnik, hogy az AI chatbot hivatkozásokból érkező látogatók több mint egy perccel tovább maradnak mint a Google-forgalomból érkezők. Átlagosan az AI chatbot forgalomból 10,3 percig maradnak az oldalon a felhasználók, szemben a Google 8,1 percével.

A másik érdekesség, hogy az AI-ból érkezők átlagosan 12,4 oldalt keresnek fel, szemben a Google 11,8-as oldalával.
Ugyanazon a munkameneten belül több oldalmegtekintés korrelál a konverzió nagyobb eséllyel, ha a tranzakciós forgalmat nézzük, tehát ez azt jelenti, hogy az AI terelte forgalom jobb minőségűnek tűnik.
Hogyan keresnek az emberek az AI-al?
A rendelkezésre álló adatokból as látszik, hogy az emberek alapvetően másként használják az AI chatbotokat, mint a hagyományos webes keresést – hacsak kifejezetten nem aktiválják a keresési funkciókat.
A Semrush 2025 februári adatai szerint a ChatGPT lekérdezések 70%-a olyan új típusú szándékot tükröz, amely egyáltalán nem illeszkedik a hagyományos keresési kategóriákba (navigációs, információs, kereskedelmi, tranzakciós).
A felhasználók komplexebb, átlagosan 23 szavas kérdéseket fogalmaznak meg a kereséssel nem támogatott ChatGPT-ben, szemben a keresés-aktivált verzió mindössze 4,2 szavas átlagával.
A Higher Visibility szintén idén februárban közzétett elemzése rámutat, hogy az emberek különböző AI chatbotokat célzottan, eltérő szándékkal használnak:
- a Google-t kezdeti termékkutatásra
- a ChatGPT-t termék-összehasonlításra
- míg az Instagramot új termékek felfedezésére
Ugyanakkor az információs jellegű keresések esetén közel 80%-uk továbbra is ragaszkodik a hagyományos keresőmotorokhoz.
Érdekes jelenség rajzolódik ki előttünk. Régóta problémás a felhasználói szándékok hagyományos, túlságosan leegyszerűsítő kategorizálása. A kutatási eredmények megerősítik, hogy a chatbot használati esetek 70%-a feladatközpontú, nem pedig információkereső jellegű, ami nem illeszkedik a klasszikus keresőmotor-paradigmába.
Az AI asszisztensek valóban többet tudnak nyújtani mint keresőmotorok – ugyanazokat a problémákat oldják meg, csak teljesen más megközelítéssel. Éppen itt látszik a Google lemaradása: míg a fogyasztók már egyértelműen feladatmegoldó eszközként tekintenek az AI-ra, nem pusztán információforrásként.
Hogy lehet az AI-ra optimalizálni?
Nielesen szerint, ha azt akarjuk, hogy hivatkozzanak ránk jó eséllyel az AI chatbotok, ahhoz ugyanazokat a best practiceket kell követni, mint a keresőoptimalizálásban.
Úgy tűnik ugyanis, hogy a legtöbb AI asszisztens a hagyományos keresésre támaszkodik, hogy létrehozza a webhelyek kezdeti listáját, amelyekből a deep research-öt is indítja. A kezdeti halmazban való bekerülés ugyan nem garantálja, hogy benne lesz a felhasználók számára megjelenített végeredményben a weboldalunk, de egy jó alap mindenképpen.
Nielesen szerint ugyanakkor az AI-szolgáltatók hamarosan saját rangsorolási modelljükre térnek át, különösen a Deep Research termékek esetében.
Nevezhetnénk ezt az új rangsort „ DeepRank ”-nak is, mivel az AI a tartalom mély ismerete alapján minden egyes webhelyet és oldalt értékelni tud hasznossága alapján. Ha valamilyen tartalomban sok hiba van, vagy a témát csak felületesen értelmezi, az AI ezt felismeri, és a tartalmat lejjebb sorolja.
Az egyetlen módja a magas DeepRank elérésének az, hogy rendszeresen átgondolt és informatív tartalmat publikálunk. Ez sok tekintetben egyszerűbb mint a mostani SEO, ami részben fejlesztési feladat, de emellett az esetek nem kis részében spammy linkbuilding mind a mai napig.
A Google válasza: AI mode
A Google a webes keresés globális monopóliuma gyakorlatilag, ezért meglehetősen érzékenyen érinti őket, hogy a felhasználók még ha csak egyelőre marginálisan is, de növekvő trendet mutatva fordulnak az ChatGPT és társai felé. Erre válaszul a keresőóriás új módot jelentett be, ami kísérleti jellegű és egyelőre csak a Google One előfizetői számára érhető el.
Az újítást AI Mode-nak nevezik és a Gemini 2.0 testreszabott verziójára épül, ami lehetővé teszi a generatív AI-alapú keresési élményt.
Az AI mód elvben alkalmas arra, hogy megválaszolja azokat a kérdéseket, amelyek korábban több keresésre volt szükség a Google-on.
A webes keresés csak egy eszköz egy cél eléréséhez. Végső soron az emberek problémák megoldása, vagyis feladatok elvégzése érdekében keresnek. Az a tény, hogy az AI chatbotok átugorhatják a keresési szakaszt, és azonnal elvégezhetik a feladatokat, azt jelenti, hogy bizonyos szempontból jobbak a klasszikus keresőmotorokhoz képest. A domináns szereplők válasza azonban nem marad el.
Iratkozz fel a legfrissebb elemzésekért
Feliratkozásod esetén az új cikkek egyenesen az email címedre érkeznek.

Boros Norbert
Independent Consultant | Service Designer ↔ Product Manager Hybrid